Usein Kysytyt Kysymykset

Keräämme tähän osioon useimmiten kysyttyjä kysymyksiä. Kysymykset ovat jaoteltu ulkonäytön hankintaan, ulkomainonnan ostamiseen ja sisällönhallintajärjestelmän käyttöön liittyviin osioihin. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, niin ole rohkeasti yhteydessä sähköpostilla info@proscreen.fi – vastaamme viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Ulkonäytön hankinta

Mitä minun pitää ottaa huomioon suuren ulkonäytön hankinnassa?

Hankinnassa on syytä ottaa huomioon:

  • Mihin näyttö sijoitetaan – onko kyseessä rakennuksen julkisivu vai tuleeko näyttö jalustalle, onko näytön paikka optimaalisin huomion saamiseksi, ja onko tarvittavat sähkökaapeloinnit helppo tuoda näytölle
  • Toimenpidelupa – lähtökohtaisesti näytölle tarvitaan toimenpidelupa, jos kyseessä on ulkonäyttö.
    • Proscreen voi asiakkaan valtuuttamana hoitaa koko prosessin alusta loppuun
    • Prosessin kesto vaihtelee paikkakunnittain aina muutamasta tunnista kuukausiin
  • Sähkönsyöttö – Suurelle näytölle tarvitaan aina voimavirta, ja useimmissa tapauksissa suositus on 3x16A.

Miten näyttöä ohjataan? Tarvitaanko erillinen ohjelma? Mitä se maksaa?

Näytön – suuren tai pienen – ohjaamiseen riittää pääsääntöisesti selainpohjainen sovellus, jolla näyttöa voidaan hallita paikasta riippumatta (pilvipalveluna). Meillä on usean vuoden kokemus eri mediajärjestelmistä ja edullisimmillaan ohjaat näyttöä vailla kuukausittaisia kustannuksia.

Suuren LED-näytön sähkönkulutus?

Yksittäistä vastausta on hankala antaa – eri tarkkuuden, tekniikan  ja eri valovoiman LED-näytöt kuluttavat sähköä toisistaan poiketen. Ulkokäyttöön tarkoitetut SMD-tekniikan näytöt kuluttavat helposti alle 150W/m². DIP-tekniikalla kulutus on vielä maltillisempaa, mutta maksimaalinen pikselitiheys on P10. Esitettävällä sisällöllä on tässä suuri merkitys – mitä vaaleampi (kirkkaampi) sisältö, sen kovempi on virran kulutus.

Merkittävää säästöä eri tekniikoita valitsemalla ei kuitenkaan saada. Tärkeintä on, että näyttö on kalibroitu oikein ja valoanturi säätää tarvittavan kirkkauden vallitsevan päivänvalon mukaan.

Näytön huoltaminen?

Digitaalinen ulkonäyttö on tekninen laite, Suomen sään armoilla, joten sitä pitää huollattaa aika ajoin ja joskus komponentit hajoaa ja tarvitaan uusia tilalle. Sisänäytöt ovat huolettomampia, mutta vikoja voi niihinkin tulla.

Proscreen tarjoaa näyttöinvestoinnin yhteydessä edullista huoltosopimusta, joka varmistaa näytön toimivuuden myös takuun jälkeiselle ajalle. Proscreenilla on koko maan kattava huoltoverkosto, joten pystymme tarjoamaan nopeat vastea-ajat oli näyttö sitten Hangossa tai Rovaniemellä.

LED-näytöt huolletaan käytännössä joko taka- tai etupuolelta, riippuen mallista. Takaa huollettavassa näytössä on huolto-ovet tai avattava kansi jolloin huoltotyö on nopea toteuttaa. Edestä huollettavuus taas mahdollistaa linjakkaat, matalan runkosyvyyden screenit julkisivu- tai seinäpinnoille.

Onko teidän LED-näytöissä CE-merkintä?

Kyllä. Jokaisella toimittamallamme screenillä on CE-hyväksyntä.

Mitä tarkoittaa 6000nits?

Niti ja kandela ovat valovoimaa kuvaavia yksiköitä. Yksi niti vastaa yhtä kandelaa per neliömetri – eli 1 nit = 1 cd/m². Yksi kandela vastaa karkeasti yhden kynttilän tuottamaa valoa.

6000 nitiä on valtava valovoima, jota tarvitaan ulkonäytöissä, jotta mainokset näkyisivät myös keskellä päivänpaistetta. Vertailuna parhaimmissa älypuhelimien näytöissä on n. 1000 nitin valovoima.

Tarvitsenko LED-näytölle rakennuslupa?

Ulkonäytölle tarvitaan pääsääntöisesti toimenpidelupa. Se haetaan kunnan rakennusvalvonnalta ja autamme tässä prosessissa tarvittaessa. Sisäkäyttöön tarkoitetuille screeneille lupia ei tarvitse, mutta on erittäin tärkeä huomioida asiantunteva suunnittelu ja turvallisuuteen vaikuttavat tekijät rakenteita sekä kiinnitysratkaisuja suunniteltaessa.

Mitä tarkoittaa lyhenne P8 LED-näytön yhteydessä?

P, tai monesti PP (pixel pitch) kuvaa näytön tarkkuutta. Mitä pienempi lukema, sitä tarkempi näyttö. P8 kertoo, että Led-valot ovat 8mm etäisyydellä toisistaan. Katseluetäisyydestä voidaan antaa viitteellinen arvio lukeman avulla – esim. P8 tarkkuuden näytön katseluetäisyys tai luettavuus on hyvällä tasolla kahdeksasta metristä. Toki näytön koko on syytä huomioida. Sisänäytöissä päästään jo alle yhden millimetrin pikselitiheyteen, kun taas ulkonäytöissä usein riittää 6-16mm pikseliväli. Näyteikkunanäytöt ovat jotain sisänäytön ja ulkonäytön väliltä, valotehoa vaaditaan kuten ulkonäytöltä, mutta katseluetäisyys voi olla lyhyt, jolloin näytön tulee olla myös tarkka.

Ulkomainonta

Miksi kannattaa mainostaa suurilla ulkonäytöillä?

Digitaalinen ulkomainonta on tutkitusti tehokasta. Myös mainostajat ovat todenneet tämän ja näin ollen ulkomainonta kasvoikin vuonna 2022 30%

  • Ulkomainonta ohjaa parhaiten verkkoon, verrattuna televisioon, radioon ja sanomalehtiin – Online Activation Survey – Nielsen
  • Ketteryys – mahdollistaa dynaamiset sisällöt, esim. sään, vuodenajan, viikonpäivän
  • Ulkomainonnan huomioarvoon vaikuttaa kolme asiaa:
    1. Kuinka lähellä näyttö on
    2. Kuinka iso näyttö on
    3. Onko näyttö valaistu

”Kun ihmiset liikkuvat ulkona, he eivät ole kognitiivisesti niin kuormittuneita kuin sanomalehteä lukiessaan tai netissä surffatessaan. Kadulla pitää toki keskittyä liikenteeseen, mutta muuten ihmisillä on enemmän resursseja havainnoida ympäristöä. Siksi he havaitsevat mainoksia helpommin” – Kantar

”Kun mainosta ei pysty ennakoimaan, siihen tulee väkisinkin kiinnitettyä huomiota. Mainokset saattavat myös olla todella isoja, jolloin niitä on lähes mahdoton olla huomaamatta” – Kantar

Kuka tekee sisällön näytöille ja mitä sisältöjen toteuttaminen kustantaa?

Asiakkaalle toimitetaan aineisto-ohje, jonka hän voi välittää esim. käyttämälleen mainostoimistolle, taittajalle tms. tai vaihtoehtoisesti Proscreen tekee aineiston puolestanne.

Mainosten toteutukset:

  • Still-kuva alk. 99e + alv.
  • Video / animaatio alk. 249e +alv.

Kuinka usein voin vaihtaa aineistoa mainoskampanjan aikana?

Tämä monesti sovitaan erikseen ja kaikki aineistot voidaan ajastaa etukäteen. Vuosisopimukseen ja muihin useamman kuukauden sopimuksiin kuuluu yksi ilmainen aineiston vaihto per kuukausi, ja sen jälkeen vaihdoista veloitetaan 29e / vaihto.

Sisällönhallintajärjestelmä

Mitä sisällönhallintajärjestelmää näytöissä käytetään?

Käytämme mediapalvelimena lähtökohtaisesti Brightsignia, joka on alan markkinajohtaja, mutta jos asiakkaalla on tarve käyttää jotain toista softaa / palvelinta, niin se ei ole ongelma.

En pääse kirjautumaan brightsignnetwork.com:iin?

HUOM! KÄYTÄ CHROME- SELAINTA

Mikäli kirjautumistiedot ovat oikein mutta kirjautuminen ei onnistu, voi palvelussa olla ruuhkaa. Yritä hetken päästä uudelleen.

En pysty lataamaan aineistoa BrightSign Network-kirjastoon?

HUOM! KÄYTÄ CHROME- SELAINTA

Tarkista ladattavan aineiston tiedot. Onko kuvakoko oikein? Liian suuret tiedostot eivät lataudu kirjastoon.

En näe mainosta näytöllä vaikka ajastin sen oikein?

HUOM! KÄYTÄ CHROME- SELAINTA

Mikäli ajastus on oikein, tarkista seuraavat asiat:

  • Onko aineiston tiedostonimi kelvollinen? Älä käytä tiedostonimessä pisteitä tai muita erikoismerkkejä.
  • Käytä aina uniikkeja nimiä. Mikäli kirjastossa on jo samanniminen tiedosto, järjestelmä ei välttämättä toimi oikein.
  • Lataa tarvittaessa aineisto uudestaan kirjastoon uudella tiedostonimellä.
  • Onko aineiston väriavaruus RGB? (tarkista aineiston tekijältä)
  • Onko verkkoyhteys kunnossa? Näet soittimen statuksen CURRENT USAGE- välilehdeltä kun olet kirjautunut BrightSign Networkiin, vihreä väri kertoo verkkoyhteyden olevan ok.